Het schrijven van een plan van aanpak voor een aanbesteding is lastig. Helemaal als je het niet vaak doet. Een uitvraag of leidraad van een aanbestedende dienst staat vaak vol met ambtelijke taal, eisen, voorwaarden en verplichtingen.
Daarnaast zijn leidraden in veel gevallen ook nog eens aan het papier toevertrouwd door mensen die, hoe zal ik het zeggen, waarschijnlijk niet ‘best in class’ waren bij de cursus creatief schrijven.
In zo’n labyrint van warrige, en soms tegenstrijdige, tekst is het voor veel aannemers moeilijk om te bepalen waarover ze moeten schrijven. ‘Wat willen ze nu eigenlijk?’, is een vraag die wij vaak horen van onze klanten.
Want hoe weet je nu of je de uitvraag van de aanbestedende dienst snapt? En hoe voorkom je dat je veel tijd besteedt aan een plan van aanpak dat de spreekwoordelijke plank volledig misslaat? Een goed plan van aanpak is al gauw een investering van enkele duizenden of tienduizenden euro’s.
Dan wil je als inschrijver risico’s dus zoveel mogelijk uitsluiten. Dat doe je door jezelf de volgende vragen te stellen.